maanantai 10. lokakuuta 2011

Virkattu kori matonkuteista

                               Eli, Lilli ontelokudetta, koon 10 virkkuukoukku.

Tässä vähän kuvia siitä miten käännöskohta tehdään, eli siis pohjan jälkeen kun aletaan seinämiä tekemään.. Ohjeista en ymmärtänyt mitään, ja aina tuli liian lörppöä, ja pyöreää reunaa.. Siispä sovelsin.                                                                       

1. Koukku takakautta silmukan molempien reunojen läpi etupuolelle.
Pidät siis työn oikeaa puolta itseesi päin. 
2. Sitten vedä lanka silmukan molempien reunojen läpi. Nyt 3 silmukkaa koukulla,

3. Ota sitten lanka koukulle, ja virkkaa kuin pylväs.

4. Heti huomaat miten tulee kulma

Valmiita koreja

pp=puolipylväs, virkataan kuten pylväs, mutta kun koukulla 3 s, vedetään lanka kaikkien kolmen silmukan läpi.

Kerrokset suljetaan aina piilosilmukalla.
Aloitusketjuun 5 kjs. sulje renkaaksi ps.
1.krs 2kjs, renkaaseen 9pp (ensimmäiset 2kjs= 1.pp) =10pp
2.krs 2kjs, 2pp jokaiseen s:aan (=20pp)
3.krs 2kjs, *2pp samaan s, 1pp* toista krs loppuun (=30pp)
4. krs 2kjs *2pp, 2pp samaan s:aan* toista krs loppuun (=40pp)
5. krs 2kjs, *2pp samaan s:aan, 3pp* toista krs loppuun (=50pp)
6 krs 2kjs, *4pp, 2 pp samaan s:aan* toista krs loppuun (=60pp)
7.krs 2kjs, *2ppsamaan s:aan, 5pp*toista krs loppuun (70pp)

Korin pohja on nyt valmis

8.krs 2kjs, kierretyt pylväät, kuten yllä kuvien avulla opastetty 69 krt (eli jokaiseen silmukkaan)
9-X krs. 2kjs, 1p/1pp/1ks jokaiseen s:aan. Pylväillä saa harvempaa, puolipylväillä tasaista, ja kiinteillä siistiä ja jämäkkää. Kokeilemalla selviää oma suosikki! Tai voisiihen muitakin tekniikoita kokeilla!

Kahvat
Jos haluat kahvat tai käden sijan koriin tee n. 2krs ennen korin päättämistä tasan vastakkaisilla puolilla 6kjs ja tee seuraava p/pp/ks 5:een silmukkaan kjs:iden lähtökohdasta. Eli hypäät 4 s yli. ¨Seuraavalla krs:lla tee 6ks kahvan ympäri (= tulee siistimpi ja tukevampi kuin esim jos tekisi pylväitä, eikä näy jos olistkin tehnyt muuten korin pylväillä) ja korin viimeisellä krs:lla mallin mukaan (p/pp/ks jne..)

Oma ohjeeni oli Kauhavan kangas-aitan ohje, josta sovelsin tämän ohjeen. 

3 kommenttia:

  1. oon kertonu mammalle et oot tollanen varhaismummeli ni se pyys sua tekee sille jotenki tällä tyylillä sellasen kassin/laukun/mikälie.. laitan sulle viestillä joskus kuvan siitä : )

    VastaaPoista
  2. kuinka paljon tuohon menee matonkudetta?

    VastaaPoista
  3. hmm.. mitäs sanoisin.. ehkä n. 400-500g? kokeilemalla se selviää, kun meillä kaikilla on niin erilainen käsiala, toisilla menee enemmän,toisilla vähemmän :)